Sunday 13 January 2013

Himpunan Kebangkitan Rakyat #112?


Pernah kita lihat anak-anak bawah umur diekploitasi untuk mengutip sedekah dan memaksa mereka membuat jualan seperti kalender, kismis, herba dan minyak angin? Bagaimana reaksi anda apabila melihat mereka diekspolitasi? Kenapa kita tidak membuat reaksi yang sama apabila melihat anak-anak kecil ini dieskpolitasi demi politik sempit segelintir rakyat yang rakus ingin berkuasa?

Dalam himpunan itu juga, kedapatan orang-orang tua dipaksa-rela untuk hadir, bukankah penganjur patut sekat atau larang orang-orang tua ini kerana perbuatan ini jelas tidak menghormati orang tua. Diriwayatkan hadith dari Ibni Abi Najih hadith dari Ibni 'Amir hadith dari Abdillah b 'Amru meriwayatkan hadith Ibnu Sarhih berkata: 'Hadith dari Nabi (s.a.w) bersabda: 'Man lam yarham soghirana wa-ya'rif haqqa kabirina falaisa minna.' (Yg bermaksud: Barangsiapa yg tidak menyayangi anak-kanak kecil (atau kanak-kanak) dan tidak tahu hak orang-orang tua (antaranya, dihormati), maka bukanlah dia dari golongan aku (Nabi).) [Hadith Abu Daud, Kitab Adab].

Jika tidak maka kita tidak diakui sebagai tergolong sebagai umat Muhammad (s.a.w). Kalau tak tergolong dari kalangan umat Muhammad (s.a.w), maka umat siapakah kita? Di akhirat kelak mereka yg tidak tergolong sebagai umat Rasulallah (s.a.w) tidak mendapat minum air Telaga al-Kauthar dan tidak akan diberi atau boleh mendapat syafaat Rasulallah (s.a.w). Syafaat Rasulallah (s.a.w) itu penting, kerana kebanyakan umat Islam memerlukan pertolongan di akhirat kelak.

Sumber: http://www.facebook.com/amin.coway.malaysia/posts/143698592451876?comment_id=300784&notif_t=like


No comments:

Post a Comment